Toyota GR Yaris – auto do wygrywania od 4motors

Wprowadzenie

Samochód przyjechał do nas praktycznie nowy – z przebiegiem zaledwie 800 km – i od razu w oczekiwaniu na kompletną przebudowę. Założenie było proste: zbudować auto do wygrywania.

Za kierownicą usiadł Piotr Orcholski, 13-letni młody zawodnik, który mimo młodego wieku już imponował tempem na torze. Bazą projektu była Toyota GR Yaris pierwszej generacji.


Silnik i układ dolotowy

Silnik nie zdążył się nawet dobrze dotrzeć, a już trafił na stół do gruntownej przebudowy.

  • Tłoki i korbowody zostały wymienione na elementy kute.
  • Wałki rozrządu i sprężynki zaworowe Kelford wprowadziły agresywniejszą charakterystykę pracy.
  • Układ dolotowy zamknięty ze stożkiem.
  • Turbo ARTEC SPORT 400

Efekt? Mocna, wytrzymała jednostka o ogromnym potencjale tuningowym.


Układ wydechowy

  • Customowy wydech wykonany w całości w naszym warsztacie.
  • Maksymalny przepływ spalin i przygotowanie pod duże przyrosty mocy.
  • Termiczna izolacja z inconelu i odpowiednie wyciszenie (93/95 dB).
  • Brzmienie? Nieziemskie – strzały z podtrzymania turbo przypominają wybuchy armatnie.

Zawieszenie i hamulce

  • Zawieszenie Öhlins Road & Track.
  • Wszystkie tuleje i gumy zastąpione uniballami.
  • Własne top-mounty, pozwalające na precyzyjniejszą geometrię.

Hamulce:

  • Seryjne tarcze i zaciski.
  • Usunięty system ABS.
  • Płyn Motul RBF660 i klocki Ferodo DS UNO.
  • Customowy hydrauliczny hamulec ręczny (hydrołapa) – w pełni dopasowany do auta, działający perfekcyjnie nawet na oponach slick.

Napęd i skrzynia biegów

  • Skrzynia XShift w wersji 7-biegowej (jesteśmy oficjalnym dystrybutorem).
  • Zamiast klasycznego lewarka – system PADDLE SHIFT.

Ten innowacyjny system, zapożyczony z Formuły 3, wykorzystuje elektroniczny siłownik do zmiany biegów. Jest bezawaryjny, błyskawicznie szybki i w 100% skuteczny – dokładnie tak, jak w autach wyścigowych najwyższej klasy.


Elektronika

  • Wiązka elektryczna wykonana na zamówienie, lekka i zoptymalizowana pod motorsport.
  • Zamiast tradycyjnej skrzynki bezpieczników – PMU (Power Management Unit).
  • Sterownik silnika Marelli Motorsport ECU i moduł GCC Marelli Motorsport.

Nadwozie

  • Kompleksowe odchudzenie.
  • Klatka bezpieczeństwa.
  • Carbonowa tylna klapa, szyby z poliwęglanu.
  • Kevlarowa płyta pod silnik.

Auto zostało w pełni przygotowane pod ściganie – lekkie, sztywne i bezpieczne.


Wyniki modyfikacji

Efektem naszej pracy jest maszyna, która może walczyć o zwycięstwo na każdym torze.

  • Moc: 500 KM
  • Moment obrotowy: 612 Nm

Samochód prowadzi się znakomicie – szybko, skutecznie i przewidywalnie. Piotrek trenuje i już wygrywa zawody, a my jesteśmy dumni, że mogliśmy stworzyć dla niego auto, które dorównuje jego ambicjom.


Podsumowanie projektu

Toyota GR Yaris Piotra Orcholskiego to przykład, jak z seryjnego hot hatcha stworzyć prawdziwą broń torową. Dzięki kompleksowej przebudowie – od silnika, przez zawieszenie i skrzynię, po elektronikę i nadwozie – powstało auto gotowe do rywalizacji na najwyższym poziomie.

Chcesz podobnego projektu? Skontaktuj się z nami i sprawdź, co możemy zrobić z Twoim autem.

Koszyk